У ЛЬВІВСЬКОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМ. ІВАНА ФРАНКА НЕ
СОРОМЛЯТЬСЯ ГОТУВАТИ І ВИВОДИТИ НА ЗАХИСТ ДИСЕРТАЦІЇ, РІВЕНЬ ЯКИХ НЕ ПЕРЕВИЩУЄ
КУРСОВУ 2-ГО КУРСУ! НА ЦЕЙ РАЗ “ЗІРКОВО” ЗАСВІТИВСЯ ПРОФЕСОР ЛОЗИНСЬКИЙ РОМАН МАР’ЯНОВИЧ,
З ЧИМ ЙОГО І ПОЗДОРОВЛЯЄМО!
Дисертант: Зубик Андрій Ігоревич
Тема: Сучасна українська діаспора: розселення, соціо- і демографічні
процеси
Місце виконання роботи: кафедра географії України географічного факультету
Львівського національного університету ім. Івана Франка
Науковий керівник: Лозинський Роман Мар’янович, доктор географічних
наук, професор, завідувач кафедри географії України, Львівський національний
університет ім. Івана Франка;
Офіційні опоненти:
Руль Володимир Петрович, доктор географічних наук, професор, завідувач кафедри фізичної географії,
геоморфології та палеогеографії, Чернівецький національний університет ім. Юрія
Федьковича;
Заставецький Тарас Богданович, кандидат географічних наук, доцент кафедри географії України, Тернопільський
національний університет ім. Володимира Гнатюка
Захист планується на 20 квітня 2017 року на засіданні спеціалізованої ради
Д 35.051.08 у Львівському національному університеті ім. Івана Франка.
Відгук
про автореферат дисертації
Зубика Андрія Ігоровича
«Сучасна українська діаспора: розселення,
соціо- та демографічні процеси»
представленої на
здобуття наукового
ступеня кандидата
географічних наук
за спеціальністю 11.00.02 –
економічна та соціальна географія
Не можу не дивуватися, таке враження, що ті, хто приписує
себе до так званої української географії, діють за принципом: собака (Ковальов)
лає, то хай собі лає, а караван продовжуватиме робити свою справу – штампувати
дипломи псевдо-географіних наук, теми яких не мають жодного стосунку до
географії, а роботи не містять наукових результатів. Ось і ця, з дозволу
сказати, кандидатська, яка, якщо там щось і є, подивимось, вже за своєю назвою
не відповідає критеріям географічності: «соціо- та демографічні процеси»! Отже,
це вже є підставою для того, щоб поставити під сумнів позитивний висновок. Але
подивимось автореферат.
Питання 1. Пане Андрію, на яких підставах Ви збираєтесь захищати
роботу, акцентовану на соціо- та демографічних процесах, у географічній
спеціалізованій раді?
Мій коментар: Жодного стосунку соціальні та демографічні процеси до
географії не мають, це область дослідження соціології та демографії, які ніяким
чином не пов’язані з географією.
Загальна характеристика роботи
Актуальність теми. Що автор висуває як актуальність свого дослідження: «Українська
діаспора є предметом дослідження різних наукових напрямів, однак її
географічний аспект вивчено недостатньо. Використання географії в дослідженнях
діаспори необхідне передусім для аналізу розселення українців у світі,
просторового вивчення соціальних та демографічних процесів» (с. 1).
Питання 2: Пане, українська діаспора у Вашій роботі виступає
предметом чи об’єктом дослідження?
Мій коментар: Думаю, що для дисертанта це не має значення.
Питання 3: Пане, що було підставою для Вас зробити висновок, що «її географічний аспект вивчено недостатньо», з чого це
витікає і як визначити достатність вивчення?
Питання 4: Пане, що може означати Ваша фраза: «Використання географії в дослідженнях», географія тут
у Вас виступає як інструмент?
Мій коментар: Думаю, це є ознакою того, що і пан дисертант, і його
науковий керівник – пан Р.М. Лозинський (прийдеться оглянути його докторську)
не розуміють, що таке науковий напрям взагалі, і що таке географія як науковий
напрям. Ця фраза засвідчує дуже низький рівень наукових уявлень взагалі.
Питання 5: Пане, що означає Ваша фраза: «просторового
вивчення», як слід розуміти те, що Ви називаєте просторовим вивченням, які ще варіанти вивчення існують, наприклад,
часове вивчення чи якесь ще?
Мій коментар: Ця фраза тільки посилює те, що я написав у попередньому
коментарі. Людина просто не розуміє, про що пише.
Об’єкт дослідження: сучасна українська діаспора, яка проживає в різних країнах
світу.
Питання 6: Пане, на яких підставах Ви віднесли діаспору до
категорії географічних об’єктів, невже географія не має своїх критеріїв?
Мій коментар: Схоже, що дисертант, як і його науковий керівник – пан
Р.М. Лозинський – є доволі далекими від географії. Якщо діаспори розглядати як
об’єкт дослідження географії, то це можна робити з будь чим, наприклад,
досліджувати, з «використанням географії», розповсюдження білих кроликів,
чорних та сірих ворон тощо – обмежень немає. Уявляєте, яке величезне «наукове»
поле відкривається для «використання географії». Насправді, це вказує на
відсутність професійної компетенції.
Предмет дослідження: тенденції в динаміці чисельності українців у країнах світу,
особливості їхнього розселення, соціо- і демографічні процесів в українській
діаспорі.
Питання 7: Пане, а «тенденції в динаміці
чисельності» - це також частина Вашого «просторового вивчення»?
Питання 8: Пане, якщо у Вас робота наукова, то як тенденції можуть
бути предметом дослідження?
Мій коментар: Ми бачимо вкрай низький рівень розуміння дисертантом
того, про що він намагається писати. Тенденції не вивчаються, вони виявляються
на основі емпіричних даних!
Мета дослідження: суспільно-географічне дослідження сучасної української
діаспори, зокрема, аналіз динаміки чисельності українців у країнах світу та
особливості їх розселення, вивчення/виокремлення соціо- і демографічних
процесів серед українців, які проживають поза межами України.
Питання 9: Пане, невже питання, пов’язані з розселенням, динамікою
чисельності тощо є науковою проблемою?
Мій коментар: Звісно, ні, це всім відомі речі, які беруться у
довідниках. Мета дослідження цілком надумана. Більше того, соціальні процеси є
предметом розгляду соціології, демографічні – демографії, ні перші, ні другі до
географії відношення не мають.
Питання 10: Пане, чим відрізняється Ваше «суспільно-географічне
дослідження» від інших варіантів, і які інші варіанти дослідження Ви
можете назвати?
Мій коментар: Маємо приклад цілковитої безграмотності. Виявляється, є
не наукові напрями, що виділяються за характером їх областей дослідження, а
самі дослідження поділяються на напрями.
Завдання дослідження (всього шість!):
. проаналізувати поняттєво-термінологічний апарат,
сучасні теорії та концепції ...;
Питання 11: Пане, Ви же маєте досліджувати і аналізувати об’єкт
дослідження, причому тут «поняттєво-термінологічний
апарат, сучасні теорії та концепції»?
Мій коментар: Пану все одно, що аналізувати, головне, щоб було
написане слово «проаналізувати»!
. порівняти програми переписів населення в країнах
проживання української діаспори ...;
Питання 12: Пане, а це для чого?
Мій коментар: Пан просто не розуміє, що таке наукове дослідження!
. дослідити особливості дії різноманітних чинників
у процесі утворення українських діаспор у країнах світу;
Питання 13: Пане, а де завдання, що стосуються самого «тіла»
діаспори?
Мій коментар: Таких немає.
. встановити динаміку чисельності української
діаспори, зміни в структурі її розселення ...;
Питання 14: Пане, невже це не встановлено, і що тут може мати
відношення до науки?
Мій коментар: Все це відомі речі і нічого наукового тут немає!
. уточнити чисельність носіїв української мови
...;
Питання 15: Пане, це Ви теж розглядаєте як наукове завдання, і яке
відношення це має до географії?
Мій коментар: Ми бачимо чистої води профанацію!
. проаналізувати сучасну етнічну та міграційну
політику ... .
Питання 16: Пане, питання політики Ви також чіпляєте до географії?
Мій коментар: У пана немає жодної уяви про особливості області
дослідження географії, тому до розряду географічних у нього може потрапляти
все, що завгодно.
Методи дослідження: Тут ми
бачимо вже оскомну фразу – «Методологічною основою
дисертації є фундаментальні положення суспільної географії» (с. 2).
Питання 17: Пане, чи можете Ви назвати ці положення та чим вони
відрізняються від фундаментальних положень географії взагалі?
Мій коментар: Давно стоїть питання про штучний характер напряму
«соціальна географія», але автори продовжують вказувати на існування її так
званих «фундаментальних положень». Я не побачив у авторефераті нічого, що можна
було б розглядати як «методи дослідження». Але мою увагу привернули такі
методи, як методі «історико-географічних зрізів» та «логічний».
Питання 18: Пане, що це у Вас за «історико-географічні зрізи» та
«логічний» метод, і чи існує нелогічний метод?
Мій коментар: Перше є ознакою застарілості поглядів дисертанта, бо
географія сама містить історичний аспект, друге викликає тільки посмішку.
Питання 19: Пане, чим Ваш «порівняльно-географічний аналіз»
відрізняється від просто «порівняльного аналізу»?
Мій коментар: Присутністю слова «географічний»!
Наукова новизна одержаних результатів (всього два пункти):
Вперше:
. здійснено порівняльно-географічний аналіз
розселення, соціальних і демографічних процесів в українській діаспорі
...;
Питання 20: Пане, у якому вигляді тут проявляється географічність
аналізу розселення, соціальних і демографічних процесів?
Мій коментар: У присутності слова «географічний»!
Питання 21: Пане, здійснення аналізу не може розглядатися як
наукова новизна (це ж маленькому кошеняті зрозуміло), чи має місце результат
цього вашого порівняльно-географічного аналізу, який не був відомий до цього
аналізу?
Мій коментар: Нічого собі, йому ще й результат подавай!
. уточнено сучасну чисельність української діаспори
... .
Питання 22: Пане, але ж на момент Вашого захисту ця чисельність вже
буде іншою, то що ж тепер робити?
Мій коментар: Розумієте, і
спеціалізована вчена рада Д 35.051.08 у Львівському національному університеті
ім. Івана Франка допустила до захисту роботу, в якій в принципі немає наукової
новизни!
Основний зміст
Розділ 1. «Теоретичні й методичні засади географічного
дослідження української діаспори» - «проаналізовано теоретичні питання взаємодії етнографії та
інших дисциплін ...» (с. 4).
Питання 23: Пане, так Ви, виявляється, писали етнографічну роботу?
Мій коментар: Я проглянув цей розділ і нічого, що нагадувало би «теоретичні й методичні засади географічного дослідження»
не побачив. Звичайний текст, який нагадує інтернет-сторінки. Важко зрозуміти, на що можна розраховувати з
такою белетристикою.
Розділ 2. «Передумови і чинники формування української
діаспори» - «розглянуто чинники, які
впливають на появу української діаспори ...» (с. 6).
Мій коментар: Я прочитав цей розділ і не зрозумів, навіщо вин
писався. Все, що у ньому є, давно всім відомо.
Розділ 3. «Українське населення в країнах світу».
Мій коментар: Я прочитав цей розділ і не зрозумів, навіщо вин
писався. Все, що у ньому є, давно всім відомо.
Питання 24: Пане, а де результати Вашого дослідження?
Мій коментар: У трьох розділах вони відсутні повністю, наводиться
звичайний довідковий матеріал.
Розділ 4. «Проблеми та перспективи суспільно-географічних
досліджень української діаспори». Автор торкається
питання діаспоральної політики ...
Питання 25: Пане, а як це стосується географії?
Мій коментар: Та кому вона потрібна, ця географія, тут дипломчик
ось-ось випишуть ...
Висновки (всього шість):
Мій коментар: Я просто вражений – в роботі повністю відсутні
висновки, які можна кваліфікувати, як наукові!
Ще раз ставлю питання: як спеціалізована вчена рада Д 35.051.08 у Львівському національному
університеті ім. Івана Франка допустила до захисту роботу, яка є чистою
профанацією?
Висновок по автореферату «дисертації»:
Я би назвав подачу до захисту такої «дисертації» свинством. Оцінювати
курсову студентську роботу, мабуть, 2-го курсу принципово неможливо. В роботі
немає навіть натяку на науковість і вона не має жодного стосунку до географії.
Це – моральна катастрофа!
25.03.2017 року
Доктор географічних наук Ковальов
О.П.
На жаль, електронна версія автореферату пана Р.М. Лозинського недоступна, але відома назва роботи: Етномовна географія України. Виникає питання, які ще варіанти "географії" створять особливо обдаровані псевдо-географи в Україні? Як вони скористалися географією для просування у житті! Безсоромні!
ВідповістиВидалити