16 липня 2015 р.

УКРАЇНА – МАЙДАН: ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ – ЦЕ ВЛАДА НА ВІДСТАНІ ВИТЯГНУТОЇ РУКИ … ТОБТО, НА КОРОТКОМУ ПОВІДКУ!

«Децентралізація – це влада на відстані витягнутої руки …» - таке можна почути у телевізійних програмах, що йдуть по головних каналах УТ. Але що таке «влада на відстані витягнутої руки»? Це дуже просто – тримання на короткому повідку. І знову ми чуємо одне слово – «влада … влада … влада»! Таке враження, що це - єдине, чим схвильовані чиновники, що «обіймаються» питаннями реформ: як здійснити «реформу», не втративши контроль над тим, що називається «територіальна громада». При цьому не хочуть зрозуміти, що територіальних громад, як таких, в Україні поки що немає, що люди, які вийшли з радянського минулого, а потім пройшли через авторитарні режими Кучми та Януковича, в принципі не можуть сформувати територіальну громаду, бо вони жили у тисках ВЛАДИ, а територіальна громада – це вільна спільнота активно діючих жителів відповідних територій, які виробляють спільні правила гри-взаємодії. Ось це найголовніше – самі виробляють правила гри! А у нас зверху, з Києва, йдуть розпорядження стосовного того, як люди мають «об’єднуватись» у штучно сформовані ВЛАДОЮ «територіальні громади». Є «компетентні спеціалісти», які знають, як скерувати цей процес «самоорганізації», щоб, не дай Боже, не втратити контроль над цими «новими» одиницями ієрархії: були області – стануть регіони, були райони - будуть повіти з чітко визначеними адміністративними кордонами, бо інакше контролювати не можна. При цьому можна почути, що у такий спосіб влада поступово переходить до народу — повна маячня. Народу не потрібна Влада, людям потрібні нормальні умови діяльності там, де вони живуть і працюють, щоб не дивитися на гламурний Київ чи за кордон.

Мені дуже сподобалась бесіда з міністром регіонального розвитку паном Г. Зубком на 1-му каналі УТ, коли паралельно з інтерв’ю йшли коментарі журналістів (киян). Постало давно очікуване мною питання: а як буде з Києвом, чи не схудне нещасний, якщо певна частина державного ВВП буде залишатися у регіонах? І чи не почнуть повертатися до регіонів спеціалісти, яких Київ свого часу з цих регіонів відсмоктав? Розумієте, про що йдеться – у нас критикують московську владу, яка стягує все з величезного економічного басейну Росії до елітної Москви, що підтримує її гламурне життя (близько 50% ВВП Росії), а, Київ, який робить те саме, має сприйматися українцями інакше. Може це тому, що Київ, на відміну від Москви, розкручений, як МАМА ГОРОДОВ РУССКИХ, тому Київ має на це право? Дивна МАМА виходить!
Ні, пани організатори децентралізації, це виглядає поганенько. Зрозуміло, що не можна відразу запустити механізм самоорганізації територіальних громад, яким він мав би бути – перестріляють один одного. Зрозуміло, що цей процес має базуватися на іншій культурі, яку ще треба виробити і закріпити у головах жителів, на відповідних правилах гри, які мають поділятися членами спільнот. Ясно, що те, що намагаються зробити, є певними кроком у бік від надмірної централізації (хоча виглядає це доволі штучним), але робити вигляд, що це – велике досягнення (тримайте з барського плеча Києва трохи влади і того, що ви самі заробляєте), свідчить про спробу приховати реальні наміри – зберегти цю саму централізацію, надівши на неї маску децентралізації!
Що таке «регіон»? Можна по-різному визначати його. Фінський дослідник І. Саловаара-Морінг робить це так: «Theoretically, the regions are seen as dynamic entities consisting of different processes» [Salovaara-Moring, 2004: 5]. Я свого часу визначав регіон, як самодостатнє соціально-економічне утворення, що характеризується відносною структурно-функціональною повнотою, яке не є складовою державної структури, тобто регіон не може мати раз і назавжди визначених адміністративних кордонів. Регіон це потік, що постійно формує собі канал протікання, тобто діє в режимі інформаційної машини. Так, його можна уявляти, як множину процесів, але це, скоріше, організація процесів самої різної природи, тобто це те, що не можна виміряти - регіони різняться організаційно. І не варто забувати про ту природну основу, на якій він базується. Тут не може бути певних стандартів - від крупного сільського поселення зі складною виробничою структурою до макрорегіону (наприклад, Азово-Чорноморського, що включає територію від Одеси до Ставрополя). В одному селі видобувають граніти, в іншому — бурштин, у третьому — вирубують і продають ліс, у четвертому — виробляють вино …, дещо за це мають і розглядають можливість підтримання за рахунок цього всіх необхідні життєвих функцій. Але на якому рівні?
Хочу відмітити, що процес регіоналізації - це один з найскладніших процесів географічного рівню складності: регіони — це і є антропізовані геохолони/геоорги. А це означає, що кожний регіон повинен мати відповідну службу, задача якої має полягати у оцінці ситуації і виробленні варіантів подальшого просування. Суттєво змінюється задача географії — науки про організацію географічного середовища.
Ні, ми не проти змін, які пропонує Президент, уряд і приймає парламент, але ми звертаємо увагу на те, що ці зміни є тимчасовими, що слід рухатись далі, не дивлячись на неймовірну складність задач.    

Посилання:
Salovaara-Moring, Media Geographies, 2004 


Олекса Ковальов

4 коментарі:

  1. Вцілому мені імпонує позиція автора щодо процесу регіоналізації. Особливо, у тій частині яка стосується статусу і самовизначення сільських громад. Ознайомившись з роботами Олекси мені не зрозуміло, як, через які механізми "поєднати" одвічне прагнення чиновників побільше нахапати з підвладної ім території і права тих же громад, окремі представники яких тяжко виживають з маленького клаптика землі. Напевне, існують якісь об'єктивні процеси регіонотворення, у наявності яких треба переконати державотворців.

    Осип Шор

    ВідповістиВидалити
  2. Олекса Ковальов17 липня 2015 р. о 14:31

    Не можу не подякувати пану за увагу до моєї позиції. І питання, яке ставиться, є доволі актуальним. Наприклад, чи будуть ті старости, які працюватимуть замість сільрад, опікуватись проблемами всієї сільської (територіальної) громади, чи знову, використовуючи посаду, буде вирішувати свої проблеми. Я так розумію, що староста повинен мати виконавчу функцію. Я би не радив би поспішати з цим питанням. Треба спочатку вибрати кілька селищ, давши їм можливість увійти у режим самоорганізації (зрозуміло, спочатку видаливши всю зброю). Насправді, все має здійснюватися шляхом розгортання симетричних відносин між членами громади: йдеться про комунікацію, яка, нажаль, у нас часто переростає у бійки. Тому я і заявляю, що такі форми організації територіальних громад вимагають вироблення нової культури (як сукупності відібраних і закріплених форм поведінки), тобто це - процес не одного дня і навіть не одного року. Громади мають увійти у режим самонавчання. В такому разі можна буде розраховувати і на режими самообмеження.
    Але все не так просто. Я думаю, що у економічному плані громади, які реалізують ту чи іншу виробничу програму, мають рухатись в напрямку мінімізації енерговитрат і максимізації функції ентальпії. І тут може виявитись, що об'єднання у кластери забезпечує більший ефект. Ось чому я весь час наголошую на тому, що всі ці регіони (як області діяльності територіальних громад різних масштабів) не повинні мати адміністративних кордонів - це динамічні утворення. Не слід забувати, що і так зване природне середовище не є сталим. Це, зрозуміло, стосується не тільки сільських громад (хоча саме з них слід починати), а будь-яких утворень. Думаю, державотворці тут мають відпочити. На перший план має вийти звичайна людина, у свою чергу, має змінюватись у напрямку більш високої освіченості і активності (не тільки економічної). Боюсь, у нас можуть не врахувати складність проблеми. У будь-якому разі цей процес слід серйозно моніторити.

    ВідповістиВидалити
  3. Але, все ж таки, пане Олекса, погоджуючись з Вами щодо скасування адміністративних кордонів (здається Вам належить думка про те, що регіон подібний до проточного реактора), у чому може мати прояв об'єктивність нових територіальних одиниць? Як досягнути того, щоб при черговій зміні влади залишалась "основа"? Які об'єктивні (природничо-наукові?) падвалини закласти в "тканину універсума"?

    Осип Шор

    ВідповістиВидалити
  4. Олекса Ковальов21 липня 2015 р. о 21:55

    Шановний Йосипе, Ви зачипаєте доволі цікаві питання, які вимагають більш глибокого розгляду питання децентралізації і влади. Але в тому і проблема, що те, що я розумію під регіоналізацією, має супроводжуватись роздержавленням, отже, і зникненням феномену влади як такого, який стоїть на перепоні повноцінного розкриття людини, причому цей процес має бути глобальним. Йдеться про зовсім новий світоустрій, який вимагає і іншої людини. Потенційно регіони вже існують, але вони, образно кажучи, розкрити крила, бо державницька організація заважає цьому. Коли у 90-х роках я почав досліджувати цю проблему, як приклад, я брав Харківський (Слобожанський) регіон. А це вже точно не Харківська область. Виявилось, що Харківський регіон охолює значну частину Полтавської, Сумської, Курської, Бєлгородської, Вороніжської та Луганської областей, а південні райони Харківської області тягнуться до Донецького регіону. Критерієм слід вважати, перш за все, потоки сільськогосподарської продукції. Регіон - це басейн з мінливими кордонами. По-друге, важливим критерієм є замкненість речовини, задіяної у промисловому виробництві. Такий цикл має бути максимально замкненим. Це забезпечує певну незалежність від потоків речовини. Але найбільш важливим критерієм має бути рівень організації життєдіяльності: чим він вище, тим більш атрактивним є регіон. А це залежить від того, наскільки вільною є ділова активність: потужність регіону має визначатися його спроможністю розповсюджувати винайдену організацію. Надзвичайно важливу роль має відігравати рівень розвитку самих різних сторін життя людей - освіти, наукових досліджень, мистецтва, спорту і т. і. У тому і питання, яка територіальна громада може забезпечити максимальне різноманіття і максимум можливостей реалізації життєвого потенціалу кожної людини. Від цього має залежати і та нова культура, яка, я так думаю, має прийти на зміну сучасної. Я її називаю "геокультура".

    ВідповістиВидалити