Автор: Баужа Тетяна
Олександрівна
Тема: Просторово-часові закономірності водного стоку водотоків у басейні
річки Ріка;
Спеціальність: 11.00.07 – гідрологія суші, водні ресурси, гідрохімія;
Місце виконання роботи: відділ гідрологічних досліджень Українського гідрометеорологічного
інституту Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Національної
академії наук України;
Науковий керівник:
Горбачова Людмила Олександрівна, кандидат географічних наук, старший
науковий співробітник, завідувач відділу гідрологічних досліджень, Український
гідрометеорологічний інститут;
Офіційні опоненти:
Гребінь Василь Васильович, доктор географічних наук, професор, кафедра
гідрології та гідро екології, Київський національний університет ім. Тараса
Шевченка;
Гуляєва Оксана Олександрівна, кандидат географічних наук, науковий
співробітник лабораторії гідрології та управління водними екосистемами,
Інститут гідробіології НАН України.
Захист планується на 19 березня 2015 року на засіданні спеціалізованої
вченої ради Д 26.001.22 Київського національного університету ім. Тараса
Шевченка.
Відгук
Про автореферат дисертації
Баужі Тетяни Олександрівні
«Просторово-часові закономірності водного
стоку водотоків у басейні річки Ріка»,
представленої на здобуття наукового ступеню
кандидата географічних наук
по спеціальності 11.00.07 –
гідрологія суші, водні ресурси, гідрохімія
У цьому відгуку я не буду давати докладний аналіз
написаного у авторефераті, бо, як для мене, дисертація ніякого відношення не
має до географії. І сам напрямок – «гідрологія суші, водні ресурси, гідрохімія»
в принципі не є географічним, бо тут йдеться про гомогенні режими. Але оскільки
я певною мірою був пов'язаний з режимами стоку, бо вивчав селеві процеси,
думаю, я зможу дати достатньо кваліфікований відгук.
Загальна характеристика роботи
Актуальність теми. Тільки
почав читати і вже маю бажання поставити питання дисертантці.
Питання 1: Пані Тетяна, на яких підставах Ви вважаєте, що водний
режим річок є продуктом клімату та ландшафту: а) що таке «клімат», яка його матеріальна
сутність, б) що таке ландшафт, яка його матеріальна сутність?
Мій коментар: Я хочу відразу пояснити своє складне питання. Водний
режим річок принципово не може бути продуктом клімату і ландшафту, бо клімат –
це патерн багаторічного режиму погод, а ландшафт – це патерн місцевості. Термін
«патерн» в обох випадках – це образ, організація головних особливостей чогось,
яку ми можемо запам’ятати і відтворити у нашій свідомості. Прикладом патерну є
обличчя. Патерни формуються у нашій свідомості, що дозволяє нам категоризувати,
класифікувати, типізувати оточення. Таким чином, дисертантка кладе в основу
своєї дисертації абсолютно невірні посилки. Слід говорити не про клімат, а про
особливості атмосферних режимів, і не про ландшафт, а про структуру поверхні (у
даному випадку – земної, бо стік формується не тільки на підстильній поверхні).
Пані: «… великі річки інтегрують
стік різного генезису з окремих ландшафтів …» (с. 1). Тоді
Питання 2: Пані, так що таке «ландшафт», якщо з нього ллється вода,
якими одиницями він вимірюється – кілограмами, метрами, м2, герцами
тощо?
Мій коментар: Пані не звикла серйозно проробляти складні питання, які
присутні в географії, в першу чергу стосовно ландшафту. Пані не є географом,
вона – гідролог, а гідрологія не має відношення до географії.
Пані пише про «… зміни стану водних екологічних систем
…», але
Питання 3: Пані, до чого тут водно-екологічні системи?
Мій коментар: Може пані вирішила шляхом використання такої
термінології посилити географічність роботи, але поняття «екосистема» не має
відношення до географії.
Об’єкт дослідження: водний стік струмків, малих та середніх річок у басейні р.
Ріка.
Питання 4: Пані, а яка проблема, яку треба розв’язати, міститься у
Вашому об’єкті дослідження?
Мій коментар: В тому і проблема, що проблеми немає. Йдеться про
конкретні струмки і річки, досліджується їх стік, але проблеми немає, це не
дослідження, а обстеження! Більше того, стік не може бути об’єктом
географічного дослідження (і це -
головне!), бо це має відношення до гомогенної складової середовища, в той час,
як географія має досліджувати складні гетерогенні утворення (нехай це будуть
геосистеми). У роботі цього немає.
Предмет дослідження: просторово-часові закономірності середньорічного, сезонного,
максимального та мінімального стоку водотоків басейну р. Ріка.
Питання 5: Пані, закономірності можуть бути тільки результатом
дослідження, то як вони у Вас стали предметом дослідження?
Мій коментар: Перепрошую, це – повне нерозуміння того, що слід
досліджувати! А що робила наукова керівничка?
Мета дослідження: це дослідження просторово-часових закономірностей водного
стоку у басейні річки Ріка.
Питання 6: Пані, а як метою дослідження може бути дослідження?
Мій коментар: Слава Богу, це не дослідження дослідження дослідження
…! Якщо серйозно, то ми маємо випадок, коли дисертант в принципі не розуміє, що
слід було досліджувати. А науковий керівник їй не допомогла!
Завдання дослідження (аж дев’ять):
. проаналізувати основні методи та результати
дослідження …;
Мій коментар: Це ж не завдання дослідження. Навіщо аналізувати
методи, їх треба застосовувати, а аналізують не результати, а отримані дані –
повне невігластво!
. обґрунтувати методику дослідження;
Питання 7: Пані, який ґрунт Ви використовували? «Вісті» не
пробували?
Мій коментар: Це не завдання дослідження, методику обґрунтовують до
початку дослідження!
. проаналізувати умови формування водного режиму
…;
Мій коментар: Умови формування режиму не аналізують, їх визначають.
. дослідити основні тенденції багаторічної динаміки
середньорічного стоку …;
Мій коментар: Основні тенденції не досліджують, їх виявляють!
. оцінити внутрішньорічний розподіл стоку водотоків
та тенденцій його коливань;
Питання 8: Пані, в яких одиницях Ви здійснювали оцінку?
Мій коментар: мені дуже цікаво!
. оцінити зміни з
часом середніх значень сезонних витрат води …;
Питання 9: Пані, невже є якісь питання стосовно часових змін
сезонних витрат?
Мій коментар: Тут же немає проблеми!
. проаналізувати просторово-часову динаміку
максимальних витрат …;
Мій коментар: Тут немає вирішення проблеми!
. дослідити просторово-часові зміни мінімальних
витрат …;
Мій коментар: А це вже навіть не смішно, бо це – якийсь дитячий
садочок. Такі завдання мають виконувати
студенти під час навчання у вузі!
. проаналізувати циклічні коливання
гідрометеорологічних характеристик водного стоку … .
Мій коментар: Мотоцикл цикал, цикал і нацикал – ось
якого рівня ця завдання. Для мене стоїть тільки одне питання, учні якого класу
середньої школи могли б зробити таку роботу? Думаю, восьмого – точно!
Методи дослідження: Пані пише про
гідролого-генетичний метод …
Питання 10: Пані, у чому полягає «генетичний метод» дослідження?
Мій коментар: Перепрошую, я дійсно не знаю, коли я вчився, такого
методу не було.
Наукова новизна:
. виконано порівняльний аналіз гідролого-генетичних
та статистичних методів оцінки однорідності …;
Питання 11: Пані, яке відношення це має до об’єкту та предмету
дослідження?
Мій коментар: Жодного.
. показано, що узагальнені критерії Фішера … мають
набагато більше недоліків …
Питання 12: Пані, яке відношення це має до об’єкту та предмету
дослідження?
Мій коментар: Жодного. Пані, що Ви досліджували, стік річок чи
статистичні методи?
. досліджено просторо-часові
закономірності …
Питання 13: Пані, і це Ви називаєте науковою новизною?
Мій коментар: Я не розумію, як можна те, що досліджено, як наукову
новизну!
. доведено, що дані спостережень … є однорідними та
стаціонарними;
Мій коментар: Просто чудово, але ж це не треба доводити! От якби пані
дала пояснення, чому вони такі, це можна було б прийняти, як результат.
. показано, що динаміка середніх значень … витрат
…має циклічні коливання …;
Мій коментар: Але ж у Природі все коливається!
. показано, що на всіх водотоках в басейні р. Ріка
коливання водного стоку є синхронними …;
Мій коментар: А якими вони ще могли б бути у межах невеличкого
басейну! Тут слід говорити не про синхронність стоку, а про синхронність
живлення.
Основний зміст роботи
Розділ 1 «Сучасні підходи та тенденції дослідження змін
водного стоку річок внаслідок зміни клімату».
Читаю автореферат на стор. 5, 6, і думаю, про що пише
автор? На стор. 6 – висновки, зроблені за результатами обробки літератури, найбільш
цікавий з яких – шостий: «в Україні малі річки
перебувають поза межами систематичних досліджень». Розумієте! Далі
читаємо: «Виходячи з цих висновків, … було
запропоновано методику дослідження, яка поєднує одночасне використання деяких
статистичних та гідролого-генетичних методів оцінки однорідності та
стаціонарності часових рядів» (с. 6).
Питання 13: Пані, так вашою задачею є дослідження стоку як наслідку
перетворення надходження жижі до басейнів, чи однорідність та стаціонарність
часових рядів?
Мій коментар: Складається враження, що пані переплутала об’єкти
дослідження.
Розділ 2 «Фізико-географічні особливості умов формування
водного стоку водотоків річки Ріка». Наводяться дані
про орографію водозбору, кліматичні умови, підстильну поверхню, гідрографічні
характеристики … .
Питання 14: Пані, а що з наведеного Вами має відношення до фізичної
географії?
Мій коментар: Пані мабуть вчилася в далекі 50-ті – 60-ті роки
минулого століття, але вже і тоді було сформоване поняття про географічний
комплекс (як мінімум). Матеріал, представлений на стор. 7 – 9 (початок), цілком
відповідає дипломним роботам 50-х – 60-х років минулого століття.
Розділ 3 «Особливості багаторічної динаміки
середньорічного стоку води». З графіків на
стор. 9 мені найбільше сподобався підпис рис. 4 в – багаторічна часова
динаміка.
Мій коментар: Пані ніхто не підказав, що динаміка – це зміна чогось у
часі, тобто говорити про часову динаміку некоректно.
Перший абзац на стор. 10 просто вбивчий: «Якщо період спостереження за водним стоком починається з
маловодної фази, а завершується багатоводною, то тренд буде зростаючим
…» і навпаки.
Мій коментар: Думаю, такий висновок могли робити ще за часів Леонардо
да Вінчі.
На стор. 11 маємо рис. 5 – «види циклічних коливань …
стоку». Але які причини різноманіття режимів, дисертантка не називає.
Розділ 4 «Трансформації внутрішньорічного розподілу стоку
та тенденції його коливань».
Читаємо: «Встановлено, що витрати
води мають найбільш тісний зв'язок з атмосферними опадами для всіх сезонів
року, окрім зими» (с. 11), і далі текст на стор. 12.
Мій коментар: Б’юсь об заклад, що Леонардо це вже знав.
Знаєте, такі висновки мають робити студенти першого року навчання. Табл. 1 –
приклад матриці, яку мають робити студенти при проходженні курсу «Гідрологія
суші». Подальший текст не міняє враження від рівня роботи.
Розділ 5 «Мінливість основних фаз водного стоку». Враження від цього розділу близьке до враження від попереднього розділу.
Висновки (всього вісім).
1. Констатується факт, що умови формування стоку в досліджуваному басейні не
змінилися.
Мій коментар: Пані, це ж просто констатація факту!
2. Йдеться про синхронічність коливань окремих гідрометеорологічних
характеристик у басейні.
Мій коментар: Пані, для басейнів малих річок це нормальне явище, що
тут нового!
3. Середні значення сезонного стоку води не мають одно направлених змін, а
характеризуються багаторічними коливаннями …
Мій коментар: Пані, Вам треба було використати дані років так за
1000, тоді Ви отримали б інший результат! Може почекаєте з захистом?
4. Йдеться про протилежність результатів при застосуванні різних методів.
Мій коментар: Мені важко зрозуміти, як можна отримати протилежні
результати, якщо дані не міняються. Може дисертантка щось наплутала. Але не це
важливо – яке відношення це має до вивчення механізмів стоку?!
5. Знов за рибу гроші – порівняння методів.
Мій коментар: Пані, а де висновки, які розкривають суть розбіжностей
у Ваших басейнах?
6. Тут авторка пише про доведеність того, що давно всім відомо.
7. Запропоновано використовувати гідролого-генетичні методи …
Мій коментар: Пані, пропозиції не є висновками дослідження!
8. Методичні надбання роботи можуть бути використані …
Мій коментар: А можуть і не бути використані – пані, що виглядає
більш достовірним? Зрозуміло, що це також не є висновком.
Отже, в дисертації немає жодного наукового висновку!
Висновок по автореферату дисертації.
Прочитавши цю «дисертацію», розумієш, чому Україна
знаходиться у такому плачевному стані. Повна відсутність дослідження, дисертантка
навіть не розуміє, що таке географічна робота. Вона не розуміє, що водний стік
принципово не може бути об’єктом дослідження географа, бо цей стік – всього
тільки один параметр, який залежить від доволі складного утворення – річкового
басейну. Багато фрагментів роботи мають рівень звичайних практичних завдань для
студентів. Зрозуміло, що про рівень кандидатської дисертації взагалі не йдеться
– робота, прямо скажемо, ніяка. Це не дає змоги дати їй позитивну оцінку – вона
не може захищатися як кандидатська дисертація.
24.02.2015 року
Доктор географічних наук О.П. Ковальов
Немає коментарів:
Дописати коментар